رونمایی از تندیس مختوم‌قلی فراغی در آستانه

به گزارش خبرگزاری کازینفورم، قزاقستان و ترکمنستان در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری روزهای فرهنگی یکدیگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. مورات نورتلئو معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان در این باره با رشید مردوف، همتای ترکمن خود به گفتگو پرداخت.

وزیر امور خارجه قزاقستان در این نشست بیان کرد: همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه به‌طور سنتی همواره یکی ازحوزه‌های با اهمیت و دارای اولویت برای ما بوده‌است. با استفاده از این فرصت، سیصدمین سالگرد شاعر مشهور جهانی مختوم‌قلی فراغی را به هیئت ترکمن تبریک می‌گویم. میراث ادبی او نشان‌دهنده خرد و جهان‌بینی منحصربه‌فرد مردم ترکمن است. ما بزودی تندیس این شاعر بزرگ را در پایتخت قزاقستان رونمایی خواهیم نمود.

به گفته وی، در چارچوب ابتکارات سران دو کشور، روزهای فرهنگی ترکمنستان در آستانه و روزهای فرهنگی قزاقستان به زودی در عشق آباد برگزار می شود.

نورتلئو ادامه داد: ما آماده میزبانی روزهای فرهنگی ترکمنستان در پاییز امسال هستیم. مایلم برای ابتکار رونمایی از بنای یادبود کورمانگزی ساغیربایولی موسیقی‌دان برجسته قزاق، آهنگساز و آبای متفکر بزرگ در عشق آباد از جنابعالی تشکر کنم..

امسال شهر آنائو ترکمنستان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان ترک معرفی شد. ما توافق کرده‌ایم که در تعامل بین آموزش عالی و مؤسسات تحقیقاتی کمک کنیم.

در پایان مورات نورتلئو خاطرنشان کرد که بیش از 2600 دانشجوی ترکمن در 28 دانشگاه قزاقستان تحصیل می کنند که با حضور خود به نزدیک شدن دو کشور به یکدیگر کمک می کنند.

منبع:

https://en.inform.kz/news/kazakhstan-turkmenistan-to-host-cross-culture-days-faad60

کد خبر 19689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =